Skandikon är Sveriges ledande administratör och outsourcingföretag och av pensioner och stiftelser. Sedan 1977 har vi med långsiktighet och hög kvalitet hjälpt våra kunder att administrera sina pensioner. Vi är ett helägt dotterbolag till Skandia Liv och är idag ca 60 personer som arbetar i Stockholm, Malmö och Vilnius. Våra uppdragsgivare finns inom hela näringslivet, stora som små företag, stiftelser och organisationer. Vi utför också uppdrag åt statliga och kommunala företag. Läs gärna mer om Skandikon på www.skandikon.se

Senior aktuarie till Skandikon

Skandikon söker dig som är senior aktuarie och vill agera ansvarig aktuarie för vår kund FPK. Vill du ingå i ett team där man lär av varandra på ett bolag med öppen företagskultur? Vill du vara med på en förändringsresa där du har möjlighet att påverka din egen utveckling? Sök tjänsten redan idag!

Om tjänsten
Skandikon är ett av Sveriges mest erfarna outsourcingföretag inom pensionsadministration. Just nu gör Skandikon en spännande resa mot ökad digitalisering, snabbrörlighet och effektivisering. Arbetet är i full gång med att skapa en agil och stark leveransorganisation. Du blir en del av avdelningen Aktuarier, Skuld & Kostnad (ASK) och rapporterar till chef för ASK. Avdelningen kommer efter rekrytering bestå av sex aktuarier och en controller. Kontoret är placerat vid Klarabergsviadukten i centrala Stockholm med närhet till centralstationen.

I rollen ingår att vara ansvarig aktuarie för vår kund FPK. Som aktuarie hos Skandikon arbetar man med diversifierade arbetsuppgifter. Skandikons kunder är förutom FPK, vårt moderbolag Skandia samt flera andra försäkringsbolag. Det är av vikt att du vill dela med dig av dina kunskaper för att lyfta och stärka mer juniora kollegor på avdelningen.

I arbetsuppgifterna för aktuariegruppen ingår exempelvis att: 

• Boksluts- och rapporteringsarbete för våra kunder
• Analys, kravställning och utveckling av försäkringstekniska metoder och antaganden
• Arbeta med uppföljning av tillämpade antagandeparametrar, analys och förslag till uppdatering av antagandeparametrar
• Vara delaktig i Skandikons projekt som kräver aktuariell kompetens
• Kravställning och test i utvecklingsarbete mot IT 
• Utveckla och effektivisera aktuariernas egna beräkningsstöd
• Vara bidragande i arbete med författning och förvaltning av styrdokument som försäkringstekniskt beräkningsunderlag och andra modell- och styrdokument
• Arbeta med uppföljning och implementering av regulatoriska krav såsom IORP och tjänstepensionsreglering 
• Utbilda kunderna i försäkringsteknik 
• Presentationer för styrelser och kunder

Arbetet sker till stor del tillsammans med aktuarier inom avdelningen. Avdelningen samverkar brett med kollegor inom övriga avdelningar. Avdelningen Aktuarie, Skuld och kostnad arbetar även mot kunder inom offentlig affär. I den affären finns möjlighet att arbeta med regelverk och utbildning mot kunder.

Är det här du?
Vi söker dig som är diplomerad aktuarie och har minst fem års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Erfarenhet av arbete som aktuarie med boksluts- och redovisningsfrågor och hantering av data liksom kunskap inom försäkring är ett krav. Kunskaper om IORP eller Sovens II är meriterande. Det finns möjlighet att anpassa rollen efter dina förutsättningar.

I den här rekryteringen kommer vi även att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är driven och tar stort ansvar. Du är analytisk, engagerad och noggrann samt har en vilja att utveckla och utvecklas. Vidare är du en relationsskapande kommunikativ person som på ett smidigt sätt kommunicerar och samarbetar med olika typer av personer och roller inom verksamheten. I ditt arbete är du strukturerad och har ett fokus på både resultat och kvalité.

Teamet präglas av engagemang, ett öppet samarbetsklimat och en prestigelös hållning till varandra. Du bör därför vara en person som gillar att ta dig an och driva uppgifter, dela med dig av din kunskap och vara öppen för andras perspektiv.

Vad kan Skandikon och rollen erbjuda dig?

Skandikons medarbetaridé är att kombinera affärsmässighet och dokumenterad spetskompetens med lyhördhet, initiativförmåga och ett starkt personligt engagemang till dess kunder. Då Skandikon nu växer och utvecklar sin verksamhet är det därför även viktigt att du drivs av att jobba i en omväxlande miljö med högt tempo. Skandikon i sin tur erbjuder dig en öppen och lärorik arbetsplats i och med det utpräglade samarbetet mellan avdelningarna. Nytänkande och egna initiativ premieras och medarbetare har stor möjlighet att påverka sitt arbete.

Vill du veta mer?

I denna rekrytering samarbetar Skandikon med Level Recruitment. För att söka tjänsten, klicka på "ansök"-knappen här intill. Vid frågor kontakta rekryteringskonsult Emily Wadman på 08-120 50 428. Urvalet av ansökningar sker löpande. Välkommen med din ansökan!

Sökord: försäkringsmatematiker, aktuarie, statistiker, matematiker, redovisningsspecialist, försäkringar, pensionsadministration, pension, bokslut, redovisning, IFRS, FTA, bokslut, solvens II, Solvency II, chefaktuarie

Ange din epost-adress
    I nästa steg kommer du att skickas vidare till Level Recruitment
    LIKNANDE JOBB

    Interim Business...


    Mer info
    & Ansökan
    Stockholms län, Stockholm

    Ekonomichef till 5.11...


    Mer info
    & Ansökan
    Skåne län, Malmö

    Business Controller...


    Mer info
    & Ansökan
    Stockholms län, Nacka

    Senior Accountant to...


    Mer info
    & Ansökan
    Stockholms län, Stockholm

    GROUP BUSINESS...


    Mer info
    & Ansökan
    Stockholms län, Stockholm

    Ekonomichef till...


    Mer info
    & Ansökan
    Stockholms län, Stockholm

    Group Business...


    Mer info
    & Ansökan
    Stockholms län, Solna

    CFO till byrå inom PR


    Mer info
    & Ansökan
    Stockholms län, Stockholm

    HR- och...


    Mer info
    & Ansökan
    Västra Götalands län, Göteborg